Pauze

Wegens thesiswerken zal ik tot mei geen nieuwe schrijfsels meer posten.
In afwachting voor de trouwe fans mijn wedstrijdverslag van de E3 Prijs Harelbeke, verreden op vrijdag 23 maart:

Boonen snelt naar vijfde zege

Materiaalpech voor Fabian Cancellara en een indrukwekkende eindspurt van Tom Boonen beslisten over de afloop van de 55ste editie van de E3 Prijs Harelbeke. Met zijn vijfde zege is de Balenaar nu alleen recordhouder. Zijn gouwgenoot Rik Van Looy bleef in de jaren 60 steken op vier stuks.

‘Het zijn allemaal knappe binken, maar liefst van al wil ik ne snelle.’ Het antwoord van Germaine, een vrouw van middelbare leeftijd die dit jaar op de wedstrijdaffiche prijkte, toen haar voor de start werd gevraagd welke renner ze graag wilde kussen tijdens de podiumceremonie. Dat het uiteindelijk een snelle was, kon niet ontkend worden. Ettelijke Vlaamse hellingen en kasseistroken later werd Oscar Freire door Tom Boonen geklopt na een prangende sprint van een zeer omvangrijke kopgroep. ‘In 2004 won ik hier voor de eerste keer. Ik ben dan ook bijzonder trots op mijn vijfde overwinning in deze zware wedstrijd. De kussen van podiummiss Germaine neem ik er heel graag bij’, aldus een gretige Boonen.

Boonen geïsoleerd
Toch verliep niet alles op wieltjes voor de kopman van Omega Pharma – Quick Step. ‘Onze ploeg is tien keer zo sterk als die van Cancellara’, opperde Boonens ploeggenoot Niki Terpstra na het winnen van Dwars Door Vlaanderen. Van die vermeende suprematie was in de afzink van de Taaienberg echter geen sprake. Op 55 kilometer van de streep knalde Tornado Tom als eerste van de tenoren naar boven. Terwijl de opponenten nog beschikten over een aantal knechten, zat de ondertussen 31-jarige Boonen geïsoleerd in de groep der favorieten. De warme en windstille weersomstandigheden zorgden echter voor weinig afscheiding. Op enkele eenmansacties na, durfde niemand de koers openbreken. Fabian Cancellara – de geknipte man om de boel in brand te steken – werd onderweg niet gesteund door Dame Fortuna. ‘Drie lekke banden en twee valpartijen is zelfs voor mij van het goede te veel. Erg jammer, want ik had de benen om voor de derde keer op rij te winnen’, aldus de strijdvaardige Zwitser.

Tommeke Tommeke
Naast de twee topfavorieten voor de Ronde Van Vlaanderen, reden ook anderen zich in de kijker. Op twintig kilometer van de meet gingen Bjorn Leukemans en Sep Van Marcke op zoek naar Gatto, de enige overlevende van de vroege vlucht. De winnaar van de jongste Omloop Het Nieuwsblad moest op de Knokteberg echter passen. Het duo werd even later terug opgeslokt door het achtervolgende peloton. ‘Ik had op de Paterberg problemen met mijn versnellingsapparaat en moest zo op de grote plaat naar boven, waardoor de benen ontploften. Toch werd ik nog vijfde en keer ik met een goed gevoel naar huis,’ aldus Van Marcke.

Na een kwakkeljaar in 2011 stak Stijn Devolder terug zijn neus aan het venster. ‘Ik viel nog aan in de slotfase, maar de groep was te groot om een sprint te vermijden.’ Ook Hoste probeerde er nog van onder te muizen: ‘Ik heb geen stevige eindspurt in de benen. Als ik moet kiezen tussen een anonieme 25ste plaats of een ultieme alles-of-niets poging, dan weet ik het wel. Aan Boonen was vandaag toch niets te doen.’ In de West-Vlaamse provinciestad werd ‘Tommeke Tommeke’ als vanouds gescandeerd door de – ondanks ongunstige vrijdagnamiddag – talrijk opgedaagde meute. Boonen kwam, won en zag dat het goed was.

Een gedachte over “Pauze

Plaats een reactie