‘Ik wil Boonen aan wereldtitel helpen’

Na een zesde plaats in de GP Jef Scherens te Leuven, trekt Dries Devenyns naar Québec en Montreal om de conditie nog wat op te krikken met het oog op najaarswedstrijden. Ondanks een sterke Ronde van Frankrijk twijfelt de 29-jarige Kluisbergenaar van Omega Pharma-Quick Step nog over een mogelijke plek in de negenkoppige Belgische ploeg voor het WK in Valkenburg. ‘Vanaf de wedstrijden in Canada deze week zal ik op mijn Tour-niveau zitten. Ik ben er helemaal klaar voor.’

Al wat bekomen van de Tour?
Na de Ronde van Frankrijk moet je als renner zowel op fysiek als mentaal vlak even een rustmoment inlassen. Dat heb ik ook gedaan. De Eneco Tour ging heel goed. In de Clasica San Sebastian kende ik een off-day, maar dat was niet onlogisch. Eén dag recuperatie tussen een zware koersweek en een klassieker is net van het goede te veel. In Plouay en Leuven voelden de benen heel goed aan. Ik ben weer helemaal klaar om mee te strijden in de finales van de najaarsklassiekers.

Reken je het WK bij op je programma?
Ik zou graag het wereldkampioenschap in Valkenburg rijden, maar die beslissing ligt niet in mijn handen. Het parcours is er wel eentje voor Dries Devenyns. Als ik de pers mag geloven, lig ik met een aantal renners in de weegschaal voor een selectie. Ik denk dan aan Jelle Vanendert, Bjorn Leukemans en ploegmaat Stijn Vandenbergh.  Ondanks een sterk voorjaar en mijn twee top-5 plaatsen in de afgelopen Tour heb ik nog niet dezelfde naam als andere gevestigde waarden.

Denk je in Nederlands Limburg je eerste wereldkampioenschap te betwisten?
Er wordt veel over gezegd en geschreven. Bondscoach Carlo Bomans beschikt over twintig renners die zelf denken dat ze erbij moeten zijn. Maar je moet toch iets hebben om op voort te bouwen. Ik word elk jaar beter en beter en kom frisser in de finales. Bovendien is het parcours me echt op het lijf geschreven. Met mij in de ploeg zijn er veel kansen mogelijk. Alleen maar iemand meenemen om een kopman uit de wind te zetten, lijkt me niet ideaal. Als er dan één kopman een slechte dag heeft, ben je meteen twee pionnen kwijt. Ik kan ook vroeg aanvallen en de rest zo in een zetel zetten. België mag niet te defensief koersen op het WK.

Heb je het er al met Tom Boonen over gehad?
Neen, Tom zal graag Stijn (Vandenbergh) meenemen. Het is echter Carlo Bomans die de selectie maakt. Ik was mee met de verkenning in april, maar daar werd meteen bijgezegd dat het niets te maken had met een mogelijke selectie. De selectie zal ook wat binnen de ploegen worden gekozen. Gilbert en Boonen zijn de twee kopmannen. Bovendien zijn er ook bij Lotto-Belisol enkele jongens goed op dreef.

Welke rol zie jij jezelf vervullen op het WK?
Ik kan op een parcours als in de Amstel Gold Race perfect een kopman uit te wind zetten. De lichaamslengte van een renner heeft daar niets mee te maken. Op een WK-omloop rijdt je niet alleen. In het peloton zitten voldoende hoog opgeschoten renners. De persoon die niet voor de aanval kiest, kan ook bij een kopman blijven. We kunnen immers niet alle negen winnen. Ik ben bereid me helemaal op te offeren. Voor zowel Philippe Gilbert als Tom Boonen durf ik door het vuur gaan. De functie van wegkapitein bestaat voor mij niet.

Vorig jaar was je heel teleurgesteld dat je er niet bij was
Ik ben nog nooit geselecteerd geweest. Soms onterecht denk ik. Ik heb in het verleden eens gezegd dat ik mij precies meer moet bewijzen als anderen. En dat vind ik nog altijd. Ik heb een andere manier van werken. Ik doe niet mee aan vleierij en wil mijn plaats met de benen en prestaties verdienen. In het voorbije jaar heb ik toch wel bewezen er bij te horen. Ook ik kan in een koers als de Gold Race top vijf rijden. Dit jaar ben ik toch bij de negen beste Belgische renners in eendagswedstrijden. Op basis van dit seizoen verdien ik een WK-selectie.

Vind je het niet vreemd dat de selectie pas op 10 september wordt bekendgemaakt?
Het vormen van een hechte ploeg lukt niet op twee weken. De negen beste renners zouden vooraf al zeker moeten zijn van hun plaats. Het heeft als renner geen zin om zich nu helemaal stuk te rijden in de hoop, om toch maar in aanmerking te komen voor een WK-selectie. Meestal zijn ze op het moment van de waarheid dan al over hun top heen.

Is deelnemen aan de Vuelta noodzakelijk voor het WK?
In mijn ogen heb je geen Ronde van Spanje nodig om op het wereldkampioenschap in topvorm te zijn. Ondanks een sterke Ronde van Frankrijk was ik er niet bij op de Olympische Spelen. Enkel Gilbert, Meersman en misschien Thomas De Gendt rijden de Vuelta en misschien ook het WK.

Wie wordt er wereldkampioen?
Met negen beklimmingen van de Cauberg wordt het een lastige koers. Op basis van het voorbije seizoen is Tom Boonen de kopman. Hij is ook enorm gemotiveerd. Alleen heeft hij een ploeg nodig die voor hem gaat en wil rijden. Ik verwacht ook veel van Niki Terpstra. Het zou mij niks verbazen als hij straks wereldkampioen wordt. Hij is in staat om verbluffende dingen te doen. Ook Freire en Degenkolb krijgen enkele sterren achter hun naam. Vergeet ook Edvald Boasson Hagen niet. Wat de Noor in Plouay uit zijn benen schudde was meer dan indrukwekkend. België maakt kans op een wereldtitel maar het zal eerder afhangen van een sterke individuele actie dan van echt ploegwerk. Ik schat de kans hoger in dat Boonen wereldkampioen wordt dan Gilbert.

Je laatste zege dateert van 2009, een rit in de Ronde van Oostenrijk. Wanneer maak je nog eens het zegegebaar?
Ik ben inderdaad geen veelwinnaar. Het is als mijn type renner ook niet eenvoudig om een koers te winnen. De groten verdelen tegenwoordig alles onder elkaar. Het rondewerk is aan mij niet besteed. Je moet als renner vandaag keuzes maken.

Moet jij dan niet kiezen tussen de Vlaamse en de Waalse klassiekers?
Mijn ploegleiding en enkele collega’s hebben al eens laten vallen dat ik me beter zou concentreren op het zwaardere heuvelwerk. Ik vraag me echter af of dat niet een keuze is in hun belang (lacht). Volgens mij is het als renner ook makkelijker om de Omloop Het Nieuwsblad te winnen dan een koers als de Brabantse Pijl. Dat strategische schiften en wringen, zint me wel. Ook de kennis van het parcours is zeer belangrijk. Vermits ik in het hart van de Ronde van Vlaanderen (Kluisbergen) woon, ken ik de weg hier wel een beetje.

Zou je de Ronde van Vlaanderen laten vallen voor de Waalse klassiekers?
Dat is in eerste instantie een beslissing die de ploeg neemt. Een selectie voor de Ronde van Vlaanderen moet je in een ploeg als de onze echt afdwingen. De decompressie na een klassieker als de Ronde is ook geel groot. Mentaal is het niet te doen om te vliegen in Vlaanderen en dat een maand later door te trekken naar Luik. Bovendien start de Ronde van het Baskenland de dag na Vlaanderens Mooiste. Ik mag er niet aan denken om op de vlieger te zitten richting Baskenland, terwijl de Ronde passeert voor mijn deur. Mijn supporters en dorpsgenoten zouden wel eens teleurgesteld kunnen zijn.

Ben je wel hard genoeg om een grote koers te winnen?
Zeker en vast. Ik had dit jaar de pech om altijd op een nog sterkere tegenstander te botsen. Thomas Voeckler in de Brabantse Pijl en de Tour en ook nog eens Pierrick Fédrigo in Ronde van Frankrijk. Aan het einde van mijn carrière wil ik per se die ritzege in de Tour op zak hebben. Ik heb nog ongeveer zes jaar te gaan. Dat wil zeggen dat er nog zo’n dertigtal overgangsetappes op me afkomen. Dat is niet veel, maar het moet toch wel één keer lukken.

Plaats een reactie